5 May 2017

CERAMAH ISRA' DAN MI'RAJ SKBPT 2017

CERAMAH ISRA' MI'RAJ SKBPT 2017


Segala puji hak mutlak milik ALLAH SWT semata yang dengan kurnianya kita di berikan penerangan cahaya keimanan di dalam hati semua. Shalawat dan Salam semoga dicurahkan kepada nabi MUHAMMAD SAW yang menjadi suri tauladan di setiap aspek kehidupan bagi umatnya.

Ucapan alu-aluan oleh Penolong Kanan 1 Puan Matilda Octopianus
Pada pagi Jumaat yang lalu, pihak sekolah telah mengadakan ceramah ringkas bagi memperingati satu kejadian yang sangat istimewa dan satu satunya hamba ALLAH SWT yang mengalaminya iaitu Isra dan Mi'raj Nabi Muhammad SAW. 

Antara barisan guru yang hadir
Ceramah telah disampaikan oleh Ustaz Aizat Bisnu dengan isi yang ringkas tapi padat dan mudah difahami oleh golongan kanak-kanak. Setiap ucapan telah diselangi oleh bacaan teks oleh setiap murid.

Isi telah disampaikan oleh Ustaz Aizat Bisnu
Isra’ Mi’raj , adalah dua peristiwa penting yang dilakukan Nabi Muhammad saw dalam satu waktu.

Isra’ , iaitu peristiwa dimana Allah SWT memberangkatkan Rasulullah SAW dari masjidil haram ke Masjidil aqsa. Manakala pengertian Mi’raj pula Peristiwa di mana Rasulullah saw di angkat oleh Allah swt ke langit sampai Sidratul Muntaha yang merupakan tempat tertinggi , dan di sinilah Rasulullah saw mendapatkan perintah solat lima waktu secara langsung daripada Allah swt .

Bacaan teks oleh murid yang terpilih
Semoga ilmu dan isi yang disampaikan akan dapat diambil iktibar kepada semua pelajar dan disampaikan kepada rakan-rakan mereka yang tidak hadir pada pertemuan pagi Jumaat ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...