Menurut Bersoon, kanak- kanak menggunakan deria dan respon emosinya dalam memperolehi pengalaman yang disediakan. Menerusi kegiatan seni kanak-kanak meningkatkan keupayaannya untuk membuat pengamatan dan pentaksiran .Ia juga dapat meningkatkan otak kanan dan otak kirinya.
Eisner pula menyatakan kanak - kanak sering berhadapan dengan masalah membina kemampuannya dalam membuat hurian dan membina suatu konsep yang sempurna.
Selain itu, Feldman mendapati kegiatan seni dapat meningkatkan kesedaran kanak-kanak tentang berlakunya perubahan- perubahan nilai manusia dari semasa ke semasa.
Brow mendapati pengalaman kanak-kanak dalam memerhati ketika melukis atau membuat lakaran dapat meningkatkan kebolehan mereka dalam pengamatan dan memperkayakan pengetahuannya tentang perbezaan- perbezaan setiap objek atau imej de sekeliling.
Kesimpulannya, kebolehan kanak-kanak mencipta sesuatu yang baharu akan bergantung kepada pengalaman dan kreativiti dalam memanipulasikan alatan dan bahan yang mereka gunakan.
Catatan perkongsian ilmu ;
Jamilah Dullah.
No comments:
Post a Comment