29 April 2012

SENI DALAM PENDIDIKAN


Seni Dalam Pendidikan memainkan peranan yang penting ke arah perkembangan kanak- kanak melalui peningkatan daya persepsi, estetika dan kreativinya. Ia berungsi untuk melahirkan individu yang berbudaya dengan mengamalkan pertimbangan kesenian, berjiwa kreatif, inovatif, inventif dan mempunyai jati diri yang tinggi.

Menurut Bersoon, kanak- kanak menggunakan deria dan respon emosinya dalam memperolehi pengalaman yang disediakan. Menerusi kegiatan seni kanak-kanak meningkatkan keupayaannya untuk membuat pengamatan dan pentaksiran .Ia juga dapat meningkatkan otak kanan dan otak kirinya.

Eisner pula menyatakan kanak - kanak sering berhadapan dengan masalah membina kemampuannya dalam membuat hurian dan membina suatu konsep yang sempurna.

Selain itu, Feldman mendapati kegiatan seni dapat meningkatkan kesedaran kanak-kanak tentang berlakunya perubahan- perubahan nilai manusia dari semasa ke semasa.

Brow mendapati pengalaman kanak-kanak dalam memerhati ketika melukis atau membuat lakaran dapat meningkatkan kebolehan mereka dalam pengamatan dan memperkayakan pengetahuannya tentang perbezaan- perbezaan setiap objek atau imej de sekeliling.

Kesimpulannya, kebolehan kanak-kanak mencipta sesuatu yang baharu akan bergantung kepada pengalaman dan kreativiti dalam memanipulasikan alatan dan bahan yang mereka gunakan.


Catatan perkongsian ilmu ;
Jamilah Dullah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...